Soorten gebruikers

Er zijn verschillende gebruikers betrokken bij het inrichten, delen en invullen van PBC lijsten. Lees hier hoe je dit goed organiseert.

Type gebruiker

Het belangrijkste onderscheid is het type gebruiker:

  • Kantoormedewerker
  • Cliëntgebruiker

Iedere gebruiker in YouProvide valt binnen 1 van deze groepen. Combineren kan niet, omdat het type gebruiker bepalend is voor hoe je scherm eruit ziet en welke functies je kunt gebruiken.

Rollen

Niet iedere gebruiker moet dezelfde taken kunnen uitvoeren. Daarvoor zijn rollen beschikbaar, zowel voor kantoormedewerkers als voor cliëntgebruikers:

Kantoormedewerkers

Rol Toelichting
UserManager Toevoegen, verwijderen en beheren van kantoormedewerkers
TemplateManager Beheren van templates

ClientManager

Beheren van cliënten
ListManager Belangrijke statuswijzigingen van lijsten, zoals delen (eerste keer) en voltooien.
User Alle overige functies

Cliëntgebruikers

Rol Toelichting
ClientAdministrator Heeft alle mogelijke functies voor clienten
ClientUser Aanleveren van bestanden

De precieze rechten voor iedere rol vind je op de pagina Gebruikersrechten

Wie voegt gebruikers toe

Nieuwe gebruikers kunnen op verschillende manieren ontstaan in YouProvide. Natuurlijk gewoon door een gebruiker toe te voegen aan de gebruikerslijst, maar ook door een project of lijst te delen met een e-mailadres dat nog niet in YouProvide bekend is.

Methode Toelichting
Invoer door kantoormedewerker

Kantoormedewerker moet de rol UserManager hebben om dit te kunnen. Je kunt alleen kantoormedewerkers toevoegen en daar naar keuze rollen en cliënten aan koppelen.

Dit is de enige manier om kantoormedewerkers toe te voegen.

Project delen door kantoormedewerker

Als een kantoormedewerker een project deelt met een niet-bestaand e-mailadres, dan zal het systeem hiervoor een nieuwe gebruiker maken. Deze gebruiker is dan altijd een cliëntgebruiker met de rol ClientAdministrator.

Het uitgangspunt van YouProvide is, dat klanten zelf hun gebruikersbeheer doen. Dus als je voor het eerst een project deelt met een nieuwe cliënt dan moet deze gebruiker ook de Admin worden bij die cliënt.

Invoer door ClientAdministrator

Als een cliëntgebruiker met de rol ClientAdministrator nieuwe gebruikers invoert in de lijst, worden dit altijd cliëntgebruikers en worden deze automatisch gekoppeld aan dezelfde cliënt als de gebruiker die ze aanmaakt. De rol kan daarbij wel naar keuze worden ingesteld.

Project of Lijst delen door cliëntgebruiker

Als een cliëntgebruiker een project of lijst deelt met een niet-bestaand e-mailadres, dan wordt hiervoor een nieuwe cliëntgebruiker gemaakt met de rol ClientUser. Deze wordt aan dezelfde cliënt gekoppeld als de gebruiker die de deel-actie uitvoert.