Er zijn verschillende gebruikers betrokken bij het inrichten, delen en invullen van PBC lijsten. Lees hier hoe je dit goed organiseert.
Type gebruiker
Het belangrijkste onderscheid is het type gebruiker:
- Kantoormedewerker
- Cliëntgebruiker
Iedere gebruiker in YouProvide valt binnen 1 van deze groepen. Combineren kan niet, omdat het type gebruiker bepalend is voor hoe je scherm eruit ziet en welke functies je kunt gebruiken.
Rollen
Niet iedere gebruiker moet dezelfde taken kunnen uitvoeren. Daarvoor zijn rollen beschikbaar, zowel voor kantoormedewerkers als voor cliëntgebruikers:
Kantoormedewerkers
Rol | Toelichting |
UserManager | Toevoegen, verwijderen en beheren van kantoormedewerkers |
TemplateManager | Beheren van templates |
ClientManager |
Beheren van cliënten |
ListManager | Belangrijke statuswijzigingen van lijsten, zoals delen (eerste keer) en voltooien. |
User | Alle overige functies |
Cliëntgebruikers
Rol | Toelichting |
ClientAdministrator | Heeft alle mogelijke functies voor clienten |
ClientUser | Aanleveren van bestanden |
De precieze rechten voor iedere rol vind je op de pagina Gebruikersrechten
Wie voegt gebruikers toe
Nieuwe gebruikers kunnen op verschillende manieren ontstaan in YouProvide. Natuurlijk gewoon door een gebruiker toe te voegen aan de gebruikerslijst, maar ook door een project of lijst te delen met een e-mailadres dat nog niet in YouProvide bekend is.
Methode | Toelichting |
Invoer door kantoormedewerker |
Kantoormedewerker moet de rol UserManager hebben om dit te kunnen. Je kunt alleen kantoormedewerkers toevoegen en daar naar keuze rollen en cliënten aan koppelen. Dit is de enige manier om kantoormedewerkers toe te voegen. |
Project delen door kantoormedewerker |
Als een kantoormedewerker een project deelt met een niet-bestaand e-mailadres, dan zal het systeem hiervoor een nieuwe gebruiker maken. Deze gebruiker is dan altijd een cliëntgebruiker met de rol ClientAdministrator. Het uitgangspunt van YouProvide is, dat klanten zelf hun gebruikersbeheer doen. Dus als je voor het eerst een project deelt met een nieuwe cliënt dan moet deze gebruiker ook de Admin worden bij die cliënt. |
Invoer door ClientAdministrator |
Als een cliëntgebruiker met de rol ClientAdministrator nieuwe gebruikers invoert in de lijst, worden dit altijd cliëntgebruikers en worden deze automatisch gekoppeld aan dezelfde cliënt als de gebruiker die ze aanmaakt. De rol kan daarbij wel naar keuze worden ingesteld. |
Project of Lijst delen door cliëntgebruiker |
Als een cliëntgebruiker (deze moet wel de ClientAdmin rol hebben) een project of lijst deelt met een niet-bestaand e-mailadres, dan wordt hiervoor een nieuwe cliëntgebruiker gemaakt met de rol ClientUser. Deze wordt aan dezelfde cliënt gekoppeld als de gebruiker die de deel-actie uitvoert. |